Acasă » JURISPRUDENȚĂ » Hotărâre judecătorească: Utilizatorul unei trotinete electrice are calitatea de conducător de autovehicul

Hotărâre judecătorească: Utilizatorul unei trotinete electrice are calitatea de conducător de autovehicul

Un articol recent de pe site-ul 4tuning.ro despre regimul juridic al trotinetelor electrice a stârnit numeroase discuții. În acest context, Clujust.ro a identificat o hotărâre judecătorească care confirmă că utilizatorul unei astfel de trotinete, în funcție de caracteristicile acesteia, poate avea calitatea de conducător de autovehicul, cu toate obligațiile și răspunderile ce derivă din asta.

Potrivit unui articol de pe 4tuning.ro, ”orice trotineta electrica capabila sa depaseasca 25 km/h este un moped. Iar asta ii include cam pe toti cumparatorii de trotinete electrice, indiferent de marca, deoarece toate reusesc sa atinga viteze mai mari de 25 km/h, unele reusind chiar si viteze de 35-40 km/h din fabrica. Putine sunt cele care ating maximum 25 km/h, lumea dorind performanta si autonomie, doua trasaturi pe care le au trotinetele mai scumpe si, totodata, cele mai vandute.”

”Ca sa “conduci” o trotineta electrica in Romania pe drumuri publice ai nevoie de permis valabil categoria AM. Acest permis se obtine in urma unui examen si a unui curs care costa circa 600 de lei. Deci daca nu detii un permis de conducere valabil categoria AM sau una superioara care sa o includa, nu ai voie sa conduci o trotineta electrica. Altfel, risti dosar penal.”, se mai arată în articolul citat.

Clujust.ro a găsit o hotărâre de la Judecătoria Baia Mare, prin care s-a admis plângerea contravențională și a fost anulată amenda aplicată de poliție unui posesor de trotinetă electrică care circula pe carosabil. Agentul de poliție a considerat că nu avea ce căuta pe stradă, dar instanța a stabilit că reclamantul nu a avut calitatea de pieton, ci de conducător de autovehicul

În plângere, petentul a arătat că, la momentul constatării săvârșirii contravenției reținute în sarcina sa în procesul-verbal amintit, se deplasa cu trotineta electrică pliabilă E-Twow, model Master, pe carosabilul străzii Vasile Alecsandri, din municipiul Baia Mare, când a fost acroșat de autovehiculul marca Peugeot, având numărul înmatriculare …., în urma accidentului respectiv petentul suferind leziuni care au necesitat 8-9 zile de îngrijiri medicale pentru vindecare.

Totodată, petentul a precizat că, în raport cu specificațiile tehnice ale trotinetei antemenționate, în mod eronat, agentul constatator a încadrat vehiculul cu care petentul circula ca fiind dispozitiv cu role, cu care petentul nu are dreptul de a circula pe carosabil.

În drept, au fost invocate prevederile Ordonanței de urgență a  Guvernului nr. 195/2002.

Potrivit sentinței civilă nr. 4303 din 6 iunie 2016 de la Judecătoria Baia Mare, ”în motivarea în fapt a cererii intimatului, s-a arătat că, în urma cercetărilor efectuate în cauză, s-a stabilit faptul că, potrivit datelor furnizate de producătorul trotinetei electrice menționate în procesul-verbal atacat – S.C. Europa Events Agency S.R.L. -, trotineta condusă respectivă îndeplinește cumulativ caracteristicile tehnice care corespund definiției legale a mopedului, astfel că petentul nu a avut calitate de pieton, ci de conducător de autovehicul.

În drept, au fost invocate prevederile art. 454 al Codului de procedură civilă.

Având în vedere achiesarea intimatului la plângerea petentului, instanța, în temeiul dispozițiilor art. 454 teza I din Codul de procedură civilă, republicat, cu modificările ulterioare, și ale art. 34 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, cu modificările și completările ulterioare, va admite plângerea petentului, anulând procesul-verbal contestat.”

Opinia specialistului

Clujust a consultat cu privire la acest subiect un avocat din Baroul Cluj, care este și posesorul unei biciclete electrice de origine englezească – Raleigh, care nu e considerat moped.

Avocatul Călin Iuga ne-a spus: ”Dacă o trotinetă electrică depășește viteza de 25 km/h este moped. Acest lucru e valabil și pentru bicicletele electrice. Cele produse in Uniunea Europeană sunt limitate din construcție. Problema este la chinezării.”

Până acum, nu s-a auzit ca în România polițiștii să verifice viteza bicicletelor sau trotinetelor electrice.

”Problema s-ar pune intr-adevăr in cazul unui accident, pentru ca dacă se stabilește ca trotineta este moped se va pune problema permisului și a culpei comune. Problema culpei comune intr-un accident apare numai dacă cel cu trotineta nu a respectat o regula de circulație care a avut influență in producerea accidentului. Simplul fapt ca nu are permis nu e relevant, pentru ca raspunde de săvârșirea infracțiunii de conducere fără permis.”, a precizat avocatul Iuga.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina