Amenzi de la 100.000 lei la 200.000 lei pentru notarii și primăriile care încalcă dreptul de preemțiune la vânzarea terenurilor extravilane.
Este discutabil dacă judecătorii care pronunță hotărâri judecătoreşti care ţin loc de contract de vânzare răspund contravențional.
Prin Legea nr. 175/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, care va intra în vigoare la data de 15 octombrie 2020, s-a lărgit plaja faptelor ce pot fi sancționate contravențional, cuntumul amenzilor dublându-se, ajungându-se astfel ca de la amenzi cuprinse între 50.000 lei și 100.000 lei să se treacă la amenzi cuprinse între 100.000 lei la 200.000 lei.
Constituie contravenţii următoarele fapte:
Vânzarea-cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan, în care se află situri arheologice, în care au fost instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat sau zone cu potenţial arheologic evidenţiat întâmplător, fără avizul specific al Ministerului Culturii, respectiv al serviciilor publice deconcentrate ale acestuia, emis în termen de 20 de zile lucrătoare de la înregistrarea cererii de solicitare de către vânzător;
Vânzarea-cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan fără avizul specific al Ministerului Apărării Naţionale, eliberat în urma consultării cu organele de stat cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale, dacă această situaţie era notată în cartea funciară la data solicitării extrasului de carte funciară pentru autentificare;
Vânzarea terenurilor agricole situate în extravilan fără avizele structurii centrale, respectiv ale structurilor teritoriale ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, respectiv fără avizul final necesar încheierii contractului de vânzare în formă autentică de către notarul public sau pronunţării de către instanţă a unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de contract de vânzare, care se emite de către structurile teritoriale pentru terenurile cu suprafaţa de până la 30 ha inclusiv, iar pentru terenurile cu suprafaţa de peste 30 ha, de către structura central sau fără avizul necesar încheierii contractului de vânzare în formă autentică de către notarul public sau pronunţării de către instanţă a unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de contract de vânzare;
Nerespectarea dreptului de preempţiune al preemptorilor prevăzuți în lege în următoarea ordine:
a) preemptori de rang I: coproprietarii, rudele de gradul I, soţii, rudele şi afinii până la gradul al treilea inclusiv;
b) preemptori de rang II: proprietarii investiţiilor agricole pentru culturile de pomi, viţă-de-vie, hamei, irigaţii exclusiv private şi/sau arendaşii. În cazul în care pe terenurile supuse vânzării se află investiţii agricole pentru culturile de pomi, viţă-de-vie, hamei şi pentru irigaţii, prioritate la cumpărarea acestor terenuri au proprietarii acestor investiţii;
c) preemptori de rang III: proprietarii şi/sau arendaşii terenurilor agricole vecine cu terenul supus vânzării, cu respectarea dispoziţiilor prevăzute la alin. (2) şi (4);
d) preemptori de rang IV: tinerii fermieri;
e) preemptori de rang V: Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice “Gheorghe Ionescu-Şişeşti” şi unităţile de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, organizate şi reglementate prin Legea nr. 45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice “Gheorghe Ionescu-Şişeşti” şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi instituţiile de învăţământ cu profil agricol, în scopul cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan cu destinaţia strict necesară cercetării agricole, aflate în vecinătatea loturilor existente în patrimoniul acestora;
f) preemptori de rang VI: persoane fizice cu domiciliul/reşedinţa situat/situată în unităţile administrativ-teritoriale unde este amplasat terenul sau în unităţile administrativ-teritoriale vecine;
g) preemptori de rang VII: statul român, prin Agenţia Domeniilor Statului.
Nerespectarea obligaţiilor primăriilor de a afișa în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii oferta de vânzare la sediul său şi, după caz, pe pagina de internet a acesteia, timp de 45 de zile lucrătoare oferta de vânzare la sediul său şi, după caz, pe pagina de internet a acesteia;
Nerespectarea obligaţiilor primăriilor de a transmite structurii din cadrul aparatului central al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, respectiv direcţiilor pentru agricultură judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz, precum şi Agenţiei Domeniilor Statului un dosar care să cuprindă lista preemptorilor, copiile cererii de afişare a ofertei de vânzare şi ale documentelor doveditoare, procesul-verbal de afişare a ofertei, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării documentaţiei;
Nerespectarea obligaţiilor primăriilor de a notifica, în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, titularii dreptului de preempţiune, la domiciliul, reşedinţa sau, după caz, sediul acestora, cu privire la înregistrarea ofertei de vânzare sau de a afișa notificarea la sediul primăriei în cazul în care titularii dreptului de preempţiune nu pot fi contactaţi;
Nerespectarea obligaţiilor primăriilor de a transmite structurii centrale, respectiv structurilor teritoriale, după caz, datele de identificare a preemptorilor, potenţiali cumpărători, în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor legale, în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrarea comunicării de acceptare a ofertei de vânzare.
Procedurile privind constatarea şi sancţionarea contravenţiilor se vor reglementa prin norme metodologice.