fbpx
Raluca Prună (foto Facebook)

Cristina Guseth, retrasă. Noua nominalizare la Justiție, Raluca Prună, e jurist la Consiliul UE

Cristina Guseth a fost retrasă de către premierul desemnat Dacian Cioloș, după ce primise aviz favorabil de la comisia parlamentară. Noua nominalizare, Raluca Prună, este avocat înscris în Baroul București, dar profesează în cadrul serviciului juridic al Consiliului Uniunii Europene.

După ce Uniunea Judecătorilor din România și-a manifestat suprinderea în ce privește nominalizare Cristinei Guseth pe motiv că nu are studii juridice, aceasta a fost retrasă de către Dacia Cioloș. ”Avem și noi limitele noastre”, a spus președintele UNJR, Dana Gîrbovan, pentru Clujust.ro

Noua nominalizare, Raluca Alexandra Prună, este licenţiată în drept şi filosofie și lucrează la Bruxelles. Este coordonator de programe pentru sectorul Justiţie şi Afaceri Interne la Delegaţia Comisiei Europene la Bucureşti și jurist lingvist în cadrul serviciului juridic al Consiliului Uniunii Europene.

Raluca Prună este membru fondator şi fost preşedinte în exerciţiu al „Transparency International” Romania, precum şi membru fondator al Asociaţiei „Societatea pentru Justiţie”.

Avocat înscris în Baroul Bucureşti, Raluca Prună are un master în ştiinţe politice. Ea a obţinut burse la universităţile „Paris VII” şi „Central European University”, Budapesta.

Președintele UNJR, Dana Gîrbovan: ”Nu știu multe lucruri despre Raluca Prună, dar am înțeles de la persoane din istem că e un profesionist bun.”

Intrebările UNJR pentru audierea noului ministru al Justitiei

Catre
Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati si validari a Senatului Romaniei
Comisia juridica, de disciplina si imunitati a Camerei Deputatilor

Stimati domni presedinti,
Stimati membri,

Va solicitam in numele Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania, asociatie profesionala a judecatorilor care militeaza pentru apararea independentei justitiei si imbunatatirea calitatii actului de justitie, sa includeti in cadrul audierii doamnei Cristina Guseth pentru functia de Ministru al Justitiei urmatoarele intrebari pentru a-si expune viziunea pe care acesta o are asupra administrarii actului de justitie.
In conditiile in care, pentru prima data in istoria post decembrista a Romaniei este propus ca ministru al justitiei o persoana care nu este si jurist, apreciem ca este important ca acesta sa dovedeasca o cunoastere a dreptului si expertiza ce sa ii permita o intelegere larga a tuturor problemelor cu care se confrunta sistemul judiciar, probleme ce le depasesc cu mult pe cele legate de procurorii implicati in lupta anticoruptie.
Va solicitam, ca atare, sa aveti in vedere in cadrul audierii si intrebarile de mai jos, ce reflecta preocuparile asociatiei noastre vis a vis de actiunile pe care viitorul ministru ar urma sa le intreprinda.

Independenta justitiei
1. Cum defineste independenta justitiei si ce parghii legale are pentru a asigura aceasta independenta?
2. Ce propuneri de actiuni si/sau de imbunatarie a cadrului legislativ are pentru a reduce la zero influenta si presiunile SRI asupra justitiei?
3. Cum califica declaratia generatului SRI Dumitru Dumbrava ca instantele de judecata au devenit “camp tactic” pentru acest serviciu secret?
4. In mai 2015 CSM a sesizat CSAT vis a vis de problema ofiterilor acoperiti din justitie, fara a avea nici un raspuns pana in prezent. Ca viitor membru atat a CSM, cat si CSAT, cum vede solutionarea problemei ofiterilor acoperiti din justitie?

Drepturile omului
5. Din pozitie de membru in societatea civila a sustinut legile Big Brother in urma carora statul, prin serviciile secrete, a intervenit si mai mult in viata privata a cetatenilor. Aprecieaza ca noua lege Big Brother respecta considerentele deciziilor anterioare ale Curtii Constitutionale si ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene? Daca nu, prin ce instrumente va actiona pentru remedierea acestei situatii?
6. Ce rol crede ca trebuie sa îndeplineasca ministrul justitiei in apararea drepturilor omului si cum intelege sa isi exercite acest rol?

Transparenta
7. Ce procedura va urma pentru propunerile de numire in functii a procurorilor sefi? Va fi o procedura deschisa candidaturilor, cu criterii obiective si transparente? In ce va consta, concret, aceasta procedura?
8. Ce solutii are pentru transparentizarea activitatii instantelor sub aspectul publicarii online si gratuit a hotararilor judecatoresti impreuna cu motor de cautare adecvat?

Profesionalism
9. Avand in vedere faptul ca initiativa legislativa a Guvernului prevazuta de art. 107 din Constitutie se realizeaza prin proiecte elaborate la Ministerul Justitiei, cum va suplini lipsa expertizei juridice in a elabora asemenea proiecte? Ce modificari ale legilor justitiei si sub ce aspecte intentioneaza a avea?
10. Ce consilieri va avea?

Managementul sistemului de justitie
11. Ce planuri concrete are pentru a asigura o infrastructura adecvata solutionarii cauzelor conform noilor coduri?
12. Ce solutii are pentru punerea in acord a normelor din codul de procedura penala, declarate neconstitutionale, cu deciziile Curtii Constitutionale?
13. Ce strategie intentioneaza sa adopte pentru trecerea bugetului instantelor in administrarea Inaltei Curti de Casatie si Justitiei si care este calendarul estimat in acest scop?
14. Cum vede colaborarea cu magistratii, in conditiile in care, intr-un interviu recent a declarat ca asociatiile profesionale ale acestora sunt folosite ca vehicule pentru mize personale si ca, desi impactul lor in cadrul magistratilor este destul de mare, este unul de tip sindical, nu profesionist?
15. De asemenea, vis a vis de revocarile de catre judecatori a doi membri ai csm a declarat ca acestea au ca miza controlul politic asupra justitiei, desi revocarea a fost votata a peste o mie de judecatori, votul in favoarea revocarii fiind covarsitor majoritar. In prezent nu mai exista nici un instrument prin care membrii CSM pot fi trasi la raspundere de catre judecatori sau procurori, in ciuda existentei unei norme de principiu in acest sens. Cum vede solutia la aceasta problema?
Facem pe aceasta cale un apel fiecarui membru din comisie sa realizeze ca avizul pe care-l da in acest caz este dat nu doar ca vot politic, ci are consecinte directe asupra intregelui sistem de justitie ce contureaza statul de drept in Romania.

Cu stima,

Judecator Dana Girbovan
Presedinte UNJR

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina