Avocatul Mihai Lăpușan, manager la SCA Lăpușan & Partners, a vorbit într-o emisiune la NCN TV, din experiența proprie, despre diferențele între oamenii de afaceri străini și cei din România, dar și despre legătura cu clienții.
Avocatul Mihai Lăpușan, care practică avocatură de business, a mărturisit că, de mai mulți ani, oferă consultanță în primul rând pentru clienți străini. ”Au o anumită modalitate de a interacționa cu avocatul și mi-a folosit acest lucru.”, a spus avocatul.
Aceasta vorbit despre diferențele dintre oamenii de afaceri străini și cei români: ”Unii oameni de afaceri români sunt din altă epocă a afacerilor. Cred că oamenii de afaceri români sunt cum erau cei germeni, englezi, americani în urmă cu o generație cel puțin. Deși au trecut 28 de ani, la noi încă e perioada de început a ”capitalismului” și oamenii de afaceri s-au adaptat acestei perioade. Oamenii de afaceri din afară deja au o cultură, sunt poate de generații în acest domeniu. Am avut ocazia să lucrez cu persoane care erau în business-uri de familie de 4-5 generații. E altceva decât un antreprenor care acum este self-made man, acum și-a croit afacerea, acum își dezvoltă această afacere. Ca să inițiezi o afacere, poate trebuie să ai alte calități decât pentru a o duce mai departe. Să deschizi un drum trebuie să fii într-un anumit fel. Să-l consolidezi, să-l dezvolți, poate necesită alte calități.
Oamenii de afaceri din afară mi se par mai organizați, țintesc eficiența cu orice ocazie și mult mai puțin dispuși sau doritori de litigii decât oamenii de afaceri din România. Dacă reușim să rezolvăm o problemă înafara Tribunalului este cea mai bună soluție. Tribunalul este ultima variantă. Litigiul este ultima variantă. Și lucrând cu ei, mi-am dat seama că această concepție, modalitate de a-și privi afacerea este cea corectă. Nu cred că te poate cineva ajuta să-ți rezolvi o problemă mai bine decât o poți face tu cu partenerul tău. Dacă merți la instanță, aduci un terț între voi. Un terț bine pregătit, evident, cu experiență, dar un terț, care nu știu dacă va avea capacitatea să înțeleagă business-ul și relațiile comerciale cu acel partener, cum poți tu și cu el, dacă ai răbdarea, înțelegerea, deschiderea să rezolvi tu acea problemă, nu să inițiezi un conflict de câte ori există o neînțelegere.”
Este adeptul comunicării scrise, pe e-mail
În ce privește legătura cu clientul, Lăpușan a spus: ”Cred că fiecare avocat își dezvoltă în timp o clientelă potrivită cu felul lui de a fi. Și pentru clienți cred că ar fi de recomandat să-și găsească avocați potriviți felului lor de a fi. Dau un exemplu: Sunt clienți pentru care discuția, contactul permanent verbal cu avocatul este foarte important. Personal, prefer să mă aplec asupra problemei pe care o am de rezolvat, nu să reiau, să rediscut aceleași chestiuni cu respectivii clienți. Nu este un aspect de neglijat și pentru mulți clienți este foarte important. Așa simt că avocatul îi înțelege, se ocupă de ei. Am discutat și săptămâna trecută cu avocatul, discut și săptămâna asta și peste o săptămână. Mie personal mi se pare că rup din timpul clientului cu acest lucruri.
Mai eficient pentru client este ca eu să fac, să mă ocup de acea problemă decât să discut și să rediscut. Dar asta este o modalitate personală de a vedea lucrurile. Pentru unii clienți poate fi mult mai important să discuți cu ei, să le oferi confortul psihic, în final, că acel avocat se preocupă. Eu zic așa: acel avocat se preocupă dacă îți face treaba. Din 12-14 ore, dacă patru ore vorbești, înseamnă patru ore mai puțin de muncă. Atunci eu mi-am consolidat un anumit gen de relații. Spuneau unii dintre clienți că cel mai greu este să dai de mine dacă mă suni.”
Mihai Lăpușan preferă comunicarea prin e-mail în detrimentul apelurilor telefonice: ”Sunt adeptul comunicării scrise din mai multe motive. Cât o să dureze această emisiune, eu am să primesc un număr semnificativ de mailuri, la care o să răspund de îndată ce pot. Dacă aș fi primit un telefon, aș fi văzut doar că m-a sunat acel om. Nu aș fi știut ce vrea. Dacă îmi scrie, știu ce vrea. Îmi organizez mailurile și răspund în ordinea priorității.”
Mai jos puteți urmări întreaga emisiune.