Acasă » SPECIALIȘTI » Ai proces cu radarul? Iată ce poți specula! Erori frecvente în utilizarea radarelor

Ai proces cu radarul? Iată ce poți specula! Erori frecvente în utilizarea radarelor

CLUJUST și un avocat binevoitor vin în ajutorul șoferilor amendați cu radarul, care se simt nedreptățiți și merg la instanță. Dacă echipajele de poliție cu radar mobil nu mai știu pe unde să se ascundă – în curbe, după copaci, în copaci, după stâlpi, în benzinării, parcări – atunci speculăm și noi toate greșelile pe care le pot face în utilizarea radarului și care pot duce la anularea procesului-verbal de contravenție sau micșorarea amenzii în instanță.

Avocat Călin Iuga
Avocat Călin Iuga

Uniunea Europeană a cerut României să ia măsuri pentru reducerea numărului de accidente rutiere, iar România s-a conformat şi a umplut drumurile patriei de radare plasate pe autospeciale. Aceasta să fie soluţia corectă? La criminologie învăţăm că prevenţia generală e mult mai bună decât cea specială. Şarpele e odios nu pentru că muşcă, ci pentru că se ascunde ca să muşte, spunea Nicolae Iorga. Cert este că dacă vă muşcă ”şarpele” vă recomand să contestaţi procesul-verbal de contravenţie pentru că sunt foarte rare situaţiile în care aparatul radar a fost manipulat în mod corect”, spune avocatul Călin Iuga din Baroul Cluj, care s-a documentat despre radare după ce a observat că plângerile împotriva amenzilor sunt analizate superficial în instanță, poliția rutieră fiind privilegiată.

Procesul-verbal se atacă în 15 zile de la data la care s-a luat la cunoștință de conținutul lui, la Judecătoria din raza localității unde ați fost prins de radar. Dincolo de arhicunoscutele greșeli ce pot fi făcute de polițiști la scrierea procesului-verbal – încadrare greșită, lipsă unor mențiuni precum numele agentului, locul contravenției, ora, ziua – vă propunem o serie de aspecte mai complexe ce pot duce la anularea amenzii sau micșorarea cuantumului ei.

Unele dintre cele mai importante erori în folosirea aparatului radar sunt următoarele:

1.Utilizarea aparatului radar în modul POP sau ”stand by”, contrar recomandărilor producătorului din cuprinsul manualului de utilizare al acestuia.

Modul POP a apărut la pistolul radar Bee III produs de MPH Industries și măsoară viteza vehiculului în câteva zecimi de secundă, neputând fi detectat de multe detectoare radar. Când pistolul este în modul POP, este transmis un scurt spot de energie mai scurt de 1/15 secunde şi viteza vehiculului este descoperită rapid. Însă citirea vitezei cu modulul POP este eronată de cele mai multe ori, astfel că MPH Industries precizează în manualul original de utilizare a aparatului radar că citirea vitezei în modul POP NU poate constitui o dovadă de încălcare a vitezei legale.

Toate unităţile de trafic radar se bazează pe un pistol pentru a produce o frecvenţă de referinţă stabilă. Această frecvență de referință trebuie să fie constantă pe parcursul întregii citiri a vitezei.

Iată cum funcţionează un radar: Un fascicul de microunde la frecvenţa de referinţă este transmis spre ţintă. Unitatea radar compară apoi fascicul de referinţă cu fasciculul de microunde reflectat de vehiculul în mişcare. Diferenţa între frecvenţa de referinţă şi frecvenţa reflectată de vehicul, cunoscut de efectul Doppler, dă viteza vehiculului în mișcare.

Radarul Bee III poate fi schimbat din ”oprit” în ”pornit” şi înapoi la “oprit” în 67 de milisecunde, în timp ce se păstrează frecvenţa. Pentru a fi la poziţia “pornit” curentul electric trebuie să curgă prin oscilator, care se va încălzi ca urmare a trecerii curentului electric. După circa o secundă aparatul va ajunge la temperatura de funcţionare constantă şi se va menţine constantă frecvenţa de citire a vitezei. Cu toate acestea, în timpul scurt de pornire la rece de la temperatura ambiantă la temperatura de funcţionare, dispozitivul este literalmente ieşit de sub control. Oscilatorul aparatului radar Bee III este conceput să funcţioneze în stare de echilibru şi nu este destinat utilizării prin pornire la rece în modul ”off” sau ”stand by”.

Folosirea aparatului radar în modul ”stand-by” nu produce ”tracking history” (înregistrare anterioară momentului detectării vitezei). În acelaşi manual de utilizare se specifică foarte clar că NU pot fi emise amenzi atât timp cât nu există date privind “tracking history” (istoricul vitezei de deplasare a autovehiculului vizat). Poliţia rutieră din România îl foloseşte numai în modul POP sau ”stand by”.

radar-pol rutiera2.Din manualul original de utilizare al sistemului radar Bee III, produs de model MPH Industries şi folosit în prezent de poliţia rutieră, rezultă că aceste aparate radar NU pot reda cu prea multă claritate numărul de înmatriculare al autovehiculului vizat, atunci când autovehiculul se află la o distanță mai mare de 80 metri de mașina poliției rutiere.

Cu titlu de observaţie, manualul original al producătorului nu a fost tradus în întregime şi în mod corect în limba română. Va trebui să îl cereţi instanţei de judecată pe cel original, în limba engleză.

Relevanţa limitei de redare cu claritate a numărului de înmatriculare al autovehiculului vizat constă în aceea că potrivit dispozițiilor art. 3.5.1. din Norma de metrologie legală NML 021-05 din 23.11.2005 constituie probă numai înregistrările care cuprind imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidenţă numărul de înmatriculare al acestuia.     

În baza dispoziţiilor legale de mai sus nu poate fi reţinută în sarcina contravenientului decât viteza din momentul în care este pus în evidenţă numărul de înmatriculare al autovehiculului, orice dubiu profitând acuzatului. O probă care nu respectă dispoziţiile legale nu poate fi luată în considerare, cum este şi cea din care nu rezultă cu claritate numărul de înmatriculare al autovehiculului.

În practică, organele de poliţie suplinesc neclaritatea înregistrărilor prin prezentarea judecătorului a unor fotografii în care imaginea cuprinzând numărul de înmatriculare este mărită prin intervenţia digitală asupra acestora, după descărcarea lor de pe hard-ul aparatului radar. O astfel de practică este nelegală, deoarece intervenţia nu a fost efectuată de către un specialist şi în cadrul unui proces pentru a putea fi opusă contravenientului.

3.Plasarea şi utilizarea aparatului radar lângă echipamente care produc zgomot electric.

Potrivit cărţii tehnice de exploatare a aparatului radar se recomandă ca utilizarea radarului să nu se facă în zona de acţiune a unor astfel de echipamente. Influenţele artificiale ale acestor echipamente sunt cele mai frecvente şi mai greu de stopat, deoarece de obicei reprezintă semnale electronice care duc la afişări eronate a vitezei ţintelor sau micşorează distanţa până la care radarul poate calcula vitezele.

Transformatoarele de tensiune, transmiţătoarele radio, luminile cu descărcare în neon şi alte echipamente produc zgomot electric. Acest zgomot poate produce un fenomen ce cauzează radarul să afişeze valori eronate sau să micşoreze distanţa utilă de calculare a vitezelor.

În Cluj-Napoca zona aeroportului este o zonă cu astfel de influenţe artificiale care emite un zgomot electric constant determinat de transmiţătoarele radio ale controlorilor de trafic aerian, ale avioanelor, ale staţiilor emisie-recepţie ale agenţilor de securitate, etc.

În aceeaşi carte tehnică se arată că operatorul trebuie să cunoască posibilitatea ca astfel de situaţii pot să apară şi să ia măsurile necesare pentru a le corecta, în spiritul calculării corecte a vitezei ţintelor. Încălcarea recomandărilor de utilizare a aparatului radar constituie o îndoială puternică asupra bunei funcţionări a aparatului radar la momentul înregistrării vitezei

4.Influenţele naturale asupra aparatului radar:

a) Furtunile pot avea un efect de împrăştiere sau de difuzie a undelor electromagnetice emise de către antena radar, micşorând distanţa până la care aceasta este utilă.

b) Distanţă de detecţie este influenţată de configuraţia terenului, existând riscul înregistrării vitezei unui alt autovehicul. Dacă autospeciala este în vârful unei pante, este posibil să fie înregistrată viteza vehiculului din spatele autovehiculului ţintă, iar dacă autospeciala este la baza rampei, este posibil să fie înregistrată viteza vehiculului din spatele mașinii de poliţiei, ca urmare a reflectării undei de carosabil.

c) Atunci când autospeciala poliţiei rutiere este în mişcare, radarul poate fi inhibat din a calcula viteza ţintei atunci când aceasta are aceeaşi viteză ca şi cea de patrulare sau un multiplu al ei.

De asemenea, potrivit Metodologiei de utilizare a aparatului radar este interzisă măsurarea vitezei în modul „Highway” (în afara localităţior) în localităţi şi în modul „City” (în localităţi) în afara localităţilor.

d) Alegerea ambelor sensuri pentru măsurare când autospeciala este în mişcare. Potrivit Metodologiei de utilizare a aparatului radar alegerea ambelor sensuri de măsurare a vitezei este permisă numai când autospeciala este în staţionare.

e) La momentul măsurării vitezei în raza de acțiune a aparatului radar se află simultan cel puțin două autovehicule.

Potrivit dispozițiilor art. 3.3.2. din Norma de metrologie legală NML 021-05 din 23.11.2005 ”Logica procesului de măsurare al cinemometrului trebuie să fie astfel concepută încât să nu poată fi atribuită o măsurare de viteză, unui autovehicul care nu are nici o legătură cu această viteză (în special în cazurile în care cinemometrul este utilizat pe măsurare manuală), precum şi în cazurile de încrucişări sau depăşiri între vehicule, când acestea se află simultan în raza de măsurare a cinemometrului, sau când cinemometrul este utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat”. În astfel de situaţii nu se poate stabili cărui autovehicul îi revine viteza măsurată.

radar2

f) Plasarea cinemometrului în spatele unui obstacol (copaci, stâlpi din beton, panouri, etc.).

În astfel de situaţii, fasciculul de unde electromagnetice emis de aparatul radar in loc să lovească autovehiculul țintă filmat de cameră este ricoșat de obstacolele din față în autovehiculul țintă falsă (fantomă) din spatele aparatului radar, existând o probabilitate ridicată ca măsurătoarea să vizeze alte autovehicule decât cel aflate în raza de filmare a camerei. Fasciculul nu ajunge la autovehiculul țintă din cauza obstacolului.

5.Utilizarea aparatului radar fără verificare metrologică sau cu o astfel de verificare expirată

Conform dispoziţiilor art. 121 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a Codului rutier “Nerespectarea regimului de viteză stabilit conform legii se constată de către poliţiştii rutieri, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic”.

În manualul de utilizare al aparatului radar, la capitolul 4, se arată următoarele: ”RADAR-ul AUTOVISION trebuie să fie verificat şi calibrat anual pentru a asigura o operaţiune corectă. Contactaţi integratorul sistemului pentru service şi mentenanţă”.

Mijloacele de măsurare care nu au corespuns la controlul metrologic legal sau pe care sunt aplicate de verificare cu termen de valabilitate depășit nu au calitatea de mijloace de măsurare legale, iar utilizarea lor în aceste condiții constituie contravenție, deținătorii fiind obligați să le retragă sau să le scoată din uz (art. 15 din O.G. nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie).


Comments

comentarii

15 comentarii

  1. foarte bune informatiile, ce este de facut concret de catre un sofer pt ca sa ajunga sa conteste? de cand e oprit si i se cer actele. cat costa actiunea in instanta? multumesc

    • Am specificat ca informatiile sunt mai de profunzime. Cele despre depunerea actiunii se gasesc pe tot inteentul: actiunea se depune in 15 zile de cand aveti procesul verbal, la Judecatorie si taxa judiciara de timbru este 20 de lei potrivit OUG 80/2013

      • Buna seara. Ma numesc Sirca Nicolae si mi-a fost suspendat permisul de conducere pe o perioada de 90 de zile. Am facut contestatie si in data de 26.03.2015 am infatisarea la tribunal. Tin sa mentionez faptul ca aparatul radar se afla in miscare, conditii de vizibilitate redusa(noros, seara la ora 16:40 in data de 19.12.2014), in masina politiei aflandu-se doar un singur agent care conducea. In aceasta situatie intrebarea mea este daca se poate face ceva? Viteza masurata de aparatul radar a fost de 103 km/ora.
        Va multumesc.

  2. cea mai buna contestatie e respectarea vitezelor max. Cit despre politia romana este doar in faza de pionierat in a se camufla.Mergeti de ex. in Germania si veti vedea trepiedul amplasat la marginea drumului pe linga copaci,parapeti…sau in interiorul masinilor fara niciun inscris pe ele.Am avut ocazia sa fiu blitzat ziua-n amiaza mare fara sa vad trepiedul si am convingerea si astazi ca a fost camuflat tot mai putin obiectivul de pozat. NU te opreste nimeni dar in schimb iti vine scrisorica de felicitare cu poza acasa.Asa ca drumuri bune, grija la viteza si nu va bazati pe chichite avocatesti.

  3. va rog sa le explicati famililor celor decedati si rantiti de ce trebuie sa se fenteze radarul!!!!

    În 2014, în ţară s-au produs 2.564 de accidente rutiere. Acestea s-au soldat cu 324 de oameni decedaţi şi 3080 traumatizaţi, informează Inspectoratul Naţional de Patrulare (INP).

    Din totalul accidentelor, cea mai mare pondere o reprezintă evenimentele rutiere cu implicarea pietonilor. În 688 de accidente, pietonii au suferit din vina conducătorilor auto. Concomitent, din vina pietonilor care au încălcat regulile de traversare a părţii carosabile au fost înregistrate 196 de accidente rutiere.

    Analiza încălcărilor regulilor de circulaţie comise de pietoni arată că traversarea străzii fără a se asigura în prealabil, traversarea străzii în locuri interzise, deplasarea neregulamentară pe carosabil şi ieşirea pe neaşteptate de după autovehicule şi obstacole a dus la producerea a 168 de accidente.

    Copiii au fost implicaţi în 411 accidente rutiere, în rezultatul cărora şi-au pierdut viaţa 20 şi au fost traumatizaţi 391. Din vina copiilor s-au produs 49 de accidente, în care trei au decedat, iar alţii 46 au fost traumatizaţi.

    Conform statisticii, cea mai mare parte a accidentelor s-a produs din vina conducătorilor auto. Printre regulile de circulaţie încălcate se numără viteza neadecvată vizibilităţii, nerespectarea priorităţii la trecerea intersecţiilor, conducerea transportului sub influenţa alcoolului şi depăşirea vitezei stabilite.

    INP îndeamnă şoferii să fie prudenţi în trafic, să cedeze trecerea pietonilor acolo unde aceştia au prioritate şi să ofere primul ajutor în cazul unei tamponări.

    • Nu e vorba de a fenta, ci de respectarea normelor si a legislatiei privind aplicarea amenzilor.

    • nu este vorba de fentarea radarelor, ci de a sti sa ne comportam pe caile de rulare. De ce nu spuneti nimic de faptul ca nu avem cai de rulare ? De ce va legati doar de viteza ? De ce nu dati exemple din germania de accidente si statistici. Ei nu au limite de viteza decat pe anumite sectoare . Deci ?

      • Oricum la Romanica in orice statistici de accidente de circulatie in afara de viteza nu prea mai apare altceva.

        Nu am auzit de amenzi sau avertizari pentru faptul ca se circula pe banda de langa axul drumului (banda de depasire) chiar si cand ai masina in spate.
        Nici pentru ca mergi cu o viteza pre mica, nici ca atunci cand depasesti, cel depasit accelereaza fara probleme chiar daca din fata vine masina desi atunci cand esti depasit trebuie sa pastrezi viteza constanta.
        Nu am vazut/auzit de amenzi pentru ca semnalizezi sau ca semnalizezi stanga si virezi la dreapta sau invers.

        Totul se rezuma la viteza si amenzi fara o posibilitate reala de a contesta. Esti la mana agentului, depinde daca este suparat sau vesel, daca stii sa il incanti cu ceva.

        Ce ar fi daca am schimba legea si pe langa PV sa poti primi si dovada si eventual sa iti fie citite de agent si obligatiile care le au ei?
        Am trecut de era cand se circula cu carute, oamenii se grabesc trebuiesc gasite solutii nu limite peste limite si libertatea unor oameni cu functie de a judeca practic in 2 minute daca ai gresit sau nu.

      • In afara de viteza nu mai stiu altceva, poate daca nu reusesc sa ii spanzure pe cei care au depasit viteza ar trebuii sa ii arunce in inchisoare si doar atunci vor fi ZERO accidente si o viata minunata.

    • Buna ziua,

      Va rog sa raspundeti tot dumneavoiastra, va dca stiti multe … La un sistem asa de bine pus la punct nu sunt cam multe probleme? Ca vad ca il aprobati si apreciati mult.

      Ce spuneti amenzi foarte mari doar ca asa e legea? Avem localitati unde limita de viteza este de 70 km /h iar altele unde luam si amenda 590 si puncte de penalizare, repet doart pt ca asa este legea.
      Ce spuneti de amenzi foarte mari legate de marcaje (exemplu lienie continua) Vreti sa spuneti ca daca marcajele lipsesc sau nu pot fi vazute (ex drum acoperit cu zapada) nu mai stim sa depasim si cand nu?

      De ce nu spuneti ca accidentele poarta si vina politiei care in loc sa previna vaneaza?

      De ce nu militati atunci pentru a se schimba legea circulatiei si sa avem o singura limita de viteza peste tot 10km/ora. Sau sa o interzicem de tot, am putea chiar sa aram toate drumurile, ar fi mai ieftin decat sa facem doar ridicatruri inainte de treceri de pietoni.

      La problema ridicata de dumneavoastra a fost gasita o soluti, un indicator care spune ca in zona s-au intamplat multe accidente. Simplu, de ce sa modernizezi/inbunatatesti drumul in zona respectiva, montezi un indicator nu?

      Si cand te gandesti ca legea este facuta sa ne protezeze …

      Daca infrastructura, semnele, marcajele si legea ar fi asa de bine de puse la punc ca si amenzile poate v-as da dreptate. Iei amenda si practic esti nevoit sa o platesti chiar daca iti pare sau nu corect – este mult mai scump si pierzi mult timp sa o contesi, din nou asa este legea noastra cea perfecta cu care unii se bat in piept.

      O seara placuta!

    • Nu stiu ce inseamna INP dar mai sigur ar fi sa indemnati soferii sa vanda masinile si sa devina pietoni – ar scadea foarte mult numarul de accidente, nu credeti?
      Adica sistemul este perfect, atat ca exista un pol de rautate in randul soferilor (majoritatii soferilor) – eventual daca ar putea fi spanzurati cei care calca linia continua si care depasesc viteza in locurile unde sunt ascunse radarele care stau la vanatoare – nu la preventie.

      Iar daca ceva nu este ok in Germania sau in alta tara trebuie sa se intample si la noi “ca asa am vazut eu in Germania” – lucrurile bune nici nu stim nici nu vrem si nici nu ne intereseaza sa le aducem si la noi …

      Sanatate la toata lumea si mai lasati masinile, luati-va carute …

  4. dragi colegi va prezint patania mea legat de politia romana corecta?/? venind de la cluj spre alba iulia scuze ca nu scriu cu majuscule dar inca sunt naucit ca nu mi sa mai intimplat asa ceva nu sunt un vitezoman m-a oprit politia pentru ca m-a inregistrat cu 158km/h iar pe gps meu aveam 126km/hsi pe bordul masinii 130km/h cu un amarat de logan din 2006 cu65cai i-am spus politistului ca este imposibil sa am aceasta viteza ca nu pot prinde viteza aceasta si ca bordul masinii si gps aratau vitezele de mai sus .politistul mia ras flegmatic si sa contestez procesul verbal am permis de profesionist din 1991 dar asa ceva nu am patit .a mai patit cineva asa ceva?

  5. Salutare! MCV, un drum in panta Cluj-Alba/Sibiu; soferul auto in depasire cu aprox 130 km/h pe acest durm. Politistul se da jos si isi pune vesta reflectorizanta insa nu opreste. Care-i probabilitatea sa ma fi “luat” radarul? In cat timp poate sa vina amenda (resedinta in Bucuresti)?

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina