fbpx

Secțiile unite ÎCCJ au hotărât sesizarea CCR cu privire la Legea privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursbile europene

Secțiile unite ÎCCJ au hotărât sesizarea Curții Constituționale cu privire la Legea privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursbile europene, care stabilește o abatere disciplinară pentru judecători.

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituită în Secţii Unite, prin videoconferinţă, în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. c) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, s-a întrunit pentru sesizarea Curţii Constituţionale în vederea exercitării controlului de constituţionalitate, înainte de promulgare, asupra Legii privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursbile europene (PL–x nr.354/2020).

Din totalul de 107 judecători în funcţie, au fost prezenţi 85 judecători.

În urma dezbaterilor, deliberând, Secţiile Unite au hotărât să fie sesizată Curtea Constituţională cu privire la:

1. neconstituționalitatea Legii privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene (PL–x nr.354/2020) în ansamblul său, dispoziţiile sale contravenind prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), art. 73 alin. (3) lit. l), art. 75 alin. (1), art. 134 alin. (4) şi art. 147 alin. (4);

2. neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 30 din Legea privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene (Pl-x nr.

Problema principală este articolul 58 din Legea privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene, care reglementează o abatere disciplinară a judecătorilor, reglementare care se circumscrie noțiunii de „statut al judecătorilor şi procurorilor”.

Art. 58. – Articolul 68/1 din Legea nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune  de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 23 mai
2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:

„68/1 – Nerespectarea termenelor prevăzute de prezenta lege ori a dispozițiilor cuprinse în prezenta lege privind soluțiile ori măsurile ce pot fi dispuse de instanță constituie abatere disciplinară și se sancționează conform art. 100, lit. d), d/1) și e) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”

”Așa cum s-a stabilit prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 3/2014 publicată în M. Of. nr. 71 din 29 ianuarie 2014:

(…) „proiectele de legi care implică un aviz al Consiliului sunt cele precum actele normative privind statutul judecătorilor și procurorilor (care cuprind
dispoziții referitoare la drepturile și îndatoririle judecătorilor și procurorilor, incompatibilități și interdicții, numirea, promovarea, suspendarea și încetarea funcției de judecător sau procuror, delegarea, detașarea și transferul judecătorilor și procurorilor, răspunderea acestora etc.), reglementat în prezent prin Legea nr. 303/2004, organizarea judiciară (instanțele judecătorești – organizare/competențe/conducere, Ministerul Public – organizare/competențe/ conducere, organizarea și funcționarea Institutului Național al Magistraturii, compartimentele auxiliare de specialitate din cadrul instanțelor și al parchetelor, bugetele instanțelor și parchetelor etc.), reglementată în prezent prin Legea nr. 304/2004, sau organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, cu sediul materiei în Legea nr. 317/2004”.

De asemenea, la data de 2 iunie 2020, Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 23/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achizițiilor publice este neconstituțională, în ansamblul său. „Pentru pronunțarea acestei soluţii, Curtea a constatat că actul normativ supus controlului de constituționalitate a fost adoptat cu încălcarea exigențelor legale şi constituționale referitoare la solicitarea avizului Consiliului legislativ şi a Consiliului Superior al Magistraturii” (Comunicatul de presă al Curții Constituţionale) .

Legea privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene (PL–x nr. 354/2020) a fost adoptată în absența solicitării avizului Consiliului Superior al Magistraturii, lipsa acestei solicitări contravenind prevederilor constituționale ale art. 1 alin. (5) şi ale art. 134 alin. (4) din Constituție, precum şi jurisprudenței Curții Constituționale evocate.”, se arată în hotărârea de sesizare a CCR.

Hotărârea secțiilor unite ale ÎCCJ

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [262.53 KB]

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina