fbpx

Premieră: CEDO a respins cererea doi foști deținuți ca inadmisibilă datorită recursului compensatoriu

În premieră, CEDO a respins, astăzi, ca inadmisibilă cererea de daune a doi foști deținuți din România, magistrații invocând și lăudând în motivare Legea recursului compensatoriu, care în decembrie 2019 a fost abrogată. ”Ca urmare a acestei cauze in jur de 5000 de alte cauze romanesti vor fi declarate inadmisibile”, anunță judecătoarea Iulia Moțoc, care a făcut parte din completul CEDO.

”Astazi a fost publicata o decizie de inadmisibilitate Stefan si Dirjan care se refera la recursul compensatoriu si conditiile de detentie. Ca urmare a acestei cauze in jur de 5000 de alte cauze romanesti vor fi declarate inadmisibile. Romania nu va mai face parte dintre Statele cu un numar record de cauze la CEDO.”, a precizat judecătoarea CEDO Iulia Moțoc.

Redăm mai jos din decizia CEDO în cauza ”Ștefan și Dîrjan”:

”În cazul de față, Curtea observă că celor doi reclamanți li s-a acordat eliberarea anticipată (a se vedea punctele 8 și 9 de mai sus) în urma adoptării de către autoritățile naționale a Legii nr. 169/2017 de modificare Legea nr. 253/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate (a se vedea punctul 10 de mai sus). Pentru a stabili dacă solicitanții din prezenta cauză pot pretinde în continuare victime ale unei încălcări a articolului 3 din Convenție, Curtea trebuie să analizeze mai întâi dacă a existat, în cauzele din prezenta cauză, o recunoaștere explicită sau substanțială a încălcării Convenției (a se vedea punctul 22 de mai sus).

Curtea a observat în primul rând că Legea nr. 169/2017 a stabilit o compensație sub forma unei reduceri a pedepsei care va fi acordată în mod expres deținuților care, la fel ca reclamanții, erau expuși condițiilor precare de detenție, în perioada 24 iulie 2012 până la 20 decembrie 2019, în diferite unități penale și / sau depozite de poliție (articolele 551 alin. 1-3 din Legea nr. 254/2013 și articolul IV, paragraful al cincilea din lege 169/2017, citată la punctul 10 de mai sus).

Pentru a identifica unitățile penale și / sau depozitele de poliție care au expus deținuții la condiții precare de detenție, acest mecanism de compensare a prevăzut analizarea mai multor criterii de către o comisie de evaluare special creată de legiuitor: spațiul de locuit, posibilitatea de a practica activități în afara celulelor, lumina, ventilația și temperatura celulelor, utilizarea grupurilor sanitare și respectarea igienei, precum și starea pereților celulelor (articol 551, al treilea paragraf, litere af, din Legea nr. 253/2013, citată la punctul 10 de mai sus). Rezultatul analizei a permis biroului de gestionare a detenției să calculeze zilele de pedeapsă redusă pentru persoanele reținute în condiții precare de detenție (art. II-IV din Legea nr. 169/2017, citată a se vedea paragraful 10 de mai sus).

(…)

Deși recursul compensatoriu instituit în cazul de față de autoritățile naționale a fost utilizat doar temporar, Curtea a observat că a primit o evaluare pozitivă din partea Comitetului Miniștrilor. Ca atare, Curtea se referă la analiza secretariatului Comitetului Miniștrilor, care confirmă faptul că reducerea pedepsei a avut un impact măsurabil asupra cuantumului pedepsei și a contribuit la reducerea supraaglomerării penitenciare (a se vedea punctul 13 de mai sus). De asemenea, Comitetul Miniștrilor a subliniat natura efectivă a compensației introduse prin Legea nr. 169/2017 pentru persoanele încarcerate în condiții precare (a se vedea punctul 14 de mai sus).

În speță, având în vedere faptul că autoritățile naționale au recunoscut în fond încălcarea în cauză și au remediat-o într-un mod adecvat și suficient (a se vedea punctul 22 de mai sus), Curtea consideră că reclamanții nu mai pot pretind a fi victime ale faptelor pe care le denunță, respectiv condițiile proaste ale reținerilor respective.

Rezultă că cererile sunt incompatibile ratione personae cu dispozițiile convenției în sensul articolului 35 § 3 litera (a) și că acestea trebuie respinse, în conformitate cu articolul 35 § 4.”

Decizia

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [217.21 KB]

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina