fbpx

Discret, Guvernul a modificat prin OUG Legea stării de alertă ca să cuprindă obligația purtării măștii afară

După două săptămâni de când au început să se emită hotărâri CJSU cu obligațoa purtării măștii și pe stradă, Guvernul a emis o Ordonanță de Urgență prin care a modificat Legea 55/2020 privind starea de aleră, tăind cuvântul ”închise”  de după ”spațiile publice” de la articolul cu obligativitatea purtării măștii de protecție. ”Acest OUG va fi constatat ca neconstituțional “în doi timpi și trei mișcări”, susține un student eminent de la Drept UBB Cluj.

Ordonața de Urgență nr. 192 a fost publicată în Monitorul Oficial în 6 noiembrie, dar nu a fost popularizată. OUG-ul modifică și completează Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum și Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.

OUG nr. 192/2020

Articolul I
Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 15 mai 2020, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

  1. La articolul 13, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
    a) obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă;
  2. Articolul 17 se modifică și va avea următorul cuprins:
    Articolul 17
    Pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.
  3. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins:
    Articolul 21
    Pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați, organizează programul de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră.
  4. La articolul 38, după alineatul (1^2) se introduce un nou alineat, alineatul (1^3), cu următorul cuprins:
    (1^3) În perioada noiembrie 2020-31 decembrie 2020, prin excepție de la prevederile alin. (1), prin ordin al ministrului educației și cercetării, în baza hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență și analizei situației epidemiologice la nivel național, se pot dispune suspendarea activităților care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ și continuarea activităților didactice în sistem on-line.

Articolul II
La articolul 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 2 aprilie 2018, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:

a) să asigure mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, părțile putând conveni printr-un acord scris inclusiv să fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea condițiilor de utilizare;

Trece testul constituționalitate?

”Teatrul absurdului în România: Guvernul emite ieri un OUG nr. 192/2020 prin care modifică Legea 55/2020 (legea care reglementează cadrul legal de restrângere a drepturilor și libertăților în contextul pandemiei). Modificarea vizează, printre altele, obligarea purtării măștii în spațiile publice deschise. E evident că s-au simțit cu musca pe căciulă cu măsura asta.

Pe lângă asta, acest OUG este atât de evident neconstituțional încât este o bătaie de joc la adresa tuturor: Art. 53 alin. (1) din Constituție (tot mai străină unora!) statuează cât se poate de clar faptul că restrângerea drepturilor se face DOAR prin LEGE (nu prin OUG). Aceasta este și interpretarea CCR, dezvoltată într-o jurisprudență constantă și univocă. Odată ce ajunge pe masa CCR (după sesizarea Avocatului Poporului, probabil), acest OUG va fi constatat ca neconstituțional “în doi timpi și trei mișcări”. Și iar începem povestea că CCR, AP și mai știu eu cine distruge România, că “nu lasă Guvernul să-și facă treaba”, că omoară oameni etc.

O tragi-comedie pe spatele nostru. Trist este că Guvernul știe foarte bine chestiunile de mai sus, dar continuă să își bată joc de ele. De ce? Ca să citez un profesor de la UBB: “nici dracu’ nu știe”, a comentat studentul Alin Chifor de la Facultatea de Drept UBB Cluj, fost președinte al Consiliul Elevilor Cluj, un tânăr preocupat de noutățile legislative.

“Hai că a înțeles în ceasul al 12-lea și Guvernul că nu putea impune prin HG purtarea măștii în spații deschise. Nici prin hotărâri CNSU, nici prin hotărârea asociației de proprietari sau hotărâre AGA. :))) (succes la plângeri contravenționale pe tema amenzilor date până acum.)
Și ce s-a gândit atunci? Dăm OUG. :))) (OUG 192/2020)

Pai spune CCR-ul că numai prin lege, ca act formal al Parlamentului! 𝐋𝐞𝐆𝐞𝐞𝐞𝐞𝐞𝐞, 𝐧𝐮 𝐎𝐮𝐆𝐞𝐞𝐞𝐞𝐞𝐞𝐞𝐞!

„𝘈𝘴𝘢 𝘤𝘶𝘮 𝘊𝘶𝘳𝘵𝘦𝘢 𝘢 𝘴𝘵𝘢𝘵𝘶𝘢𝘵 𝘪𝘯 𝘮𝘰𝘥 𝘤𝘰𝘯𝘴𝘵𝘢𝘯𝘵, 𝘥𝘪𝘯 𝘤𝘰𝘳𝘰𝘣𝘰𝘳𝘢𝘳𝘦𝘢 𝘯𝘰𝘳𝘮𝘦𝘭𝘰𝘳 𝘤𝘰𝘯𝘴𝘵𝘪𝘵𝘶𝘵𝘪𝘰𝘯𝘢𝘭𝘦 𝘤𝘶𝘱𝘳𝘪𝘯𝘴𝘦 𝘪𝘯 𝘢𝘳𝘵.53 𝘢𝘭𝘪𝘯.(1) 𝘴𝘪 𝘪𝘯 𝘢𝘳𝘵.115 𝘢𝘭𝘪𝘯.(6) 𝘳𝘦𝘻𝘶𝘭𝘵𝘢 𝘤𝘢 𝘢𝘧𝘦𝘤𝘵𝘢𝘳𝘦𝘢/𝘳𝘦𝘴𝘵𝘳𝘢𝘯𝘨𝘦𝘳𝘦𝘢 𝘥𝘳𝘦𝘱𝘵𝘶𝘳𝘪𝘭𝘰𝘳 𝘴𝘢𝘶 𝘭𝘪𝘣𝘦𝘳𝘵𝘢𝘵𝘪𝘭𝘰𝘳 𝘧𝘶𝘯𝘥𝘢𝘮𝘦𝘯𝘵𝘢𝘭𝘦 𝘯𝘶 𝘴𝘦 𝘱𝘰𝘢𝘵𝘦 𝘳𝘦𝘢𝘭𝘪𝘻𝘢 𝘥𝘦𝘤𝘢𝘵 𝘱𝘳𝘪𝘯 𝘭𝘦𝘨𝘦, 𝘤𝘢 𝘢𝘤𝘵 𝘧𝘰𝘳𝘮𝘢𝘭 𝘢𝘭 𝘗𝘢𝘳𝘭𝘢𝘮𝘦𝘯𝘵𝘶𝘭𝘶𝘪.” (Decizia CCR 157/13.05.2020)

Aș băga și Constituția la ATI, dar nu mai are loc.“, a comentat avocata Silvia Uscov.

O altă avocată, Kapcza Mikolt, din Cluj a precizat:  “România a devenit dictatura.Cand modifici peste noapte, prin OUG, legea, care restrânge drepturi fundamentale

în pofida dispozițiilor clare a, art 53 din Constituție. și a interpretărilor CCR! s a terminat cu statul. drept. Ce spuneam deunazi, stat de drept exista doar atunci, când și Statul și organele sale RESPECTA LEGEA. când ei o încalca în mod flagrant, cu aroganta, s a terminat cu statul. de drept!!

E nevoie sa ne trezim, sa contestam, și sa avem, dacă putem o.urma de încredere în justiție!“

Comments

comentarii

Lasă un răspuns