Acasă » CONFERINȚE » ”Suntem unul din ultimele state din UE care nu are cod de procedură administrativă”

”Suntem unul din ultimele state din UE care nu are cod de procedură administrativă”

Profesorul de drept administrativ Dacian C. Dragoș a vorbit în deschiderea conferinței ”Europenizarea dreptului administrativ” despre nevoie adoptării în România a unui cod de procedură administrativă, al cărui proiect zace în sertarele Guvernului din 2008.

Conferința ce are loc în 13-14 mai la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, organizată în colaborare cu Facultatea de Drept UBB Cluj, este prilejuită de elaborarea codului de procedură administrativă la nivel european.

”În primul rând, ea se leagă de proiectul codului de procedură administrativ european, la nivelul Uniunii Europene, luând exemplul Statelor Unite, unde codul de procedură a fost dezvoltat de profesori și pe urmă prezentat Guvernului spre aprobare, și profesorii de importanță majoră ai dreptului administrativ european au luat această inițiativa în cadrul rețelei ReNEUAL și au dezvoltat un astfel de proiect de cod de procedură administrativă care a fost prezentat Parlamentului European și urmează să devină, în urma inițiativei Comisiei europene, legea de procedură administrativă a UE. Am primit dreptul să traducem acest cod în limba română. Suntem singura țară de Europa de Est care am primit acest drept. Prin bunăvoința editurii Universul Juridic am reușit să publicăm codul în limba română. În jurul acestei lansări de carte, până la urmă, am dirit să organizăm și o conferință pe o temă mai generală ”Europenizarea dreptului administrativ”. Aceasta este o temă foarte nouă și interesantă chiar și pentru experții de drept administrativ din UE, cu atât mai mult pentru noi”, a spus profesorul Dacian Dragoș, unul dintre organizatori.

Acesta a vorbit despre stadiul proiectului de cod de procedură administrativă în România: ”Un al doilea obiectiv al conferinței este să stârnim din nou o dezbatere cu privire la adoptarea codului de procedură administrativă în țara noastră. Suntem unul din ultimele state din UE care nu are un astfel de cod de procedură administrativă și nevoia resimțită de administrația publică, de judecătorii de contencios administrativ, de practicienii dreptului administrativ pentru un astfel de cod e imensă.

Ni se spune de prin 2008, de când e pregătit proiectului codului de procedură administrativă, că se va adopta cu prioritate. Pentru toate Guvernele a fost o prioritate, dar încă nu s-a adoptat și nu vedem în curând să se realizeze acest lucru. Poate ne dă mâine niște vești bune ministrul Vasile Dâncu cu privire la adoptarea acestui cod. Există și o discuție între specialiști cu privire la adoptarea unui cod administrativ, ceea ce este mult mai greu de făcut și, din păcate, nu se înțelege un specific al dreptului administrativ, căci nu este ca în penal și civil, unde ai cod penal și cod civil. Doar câteva țări din lume au cod administrativ și întâmplător sunt țări cu dictatori. Care sigur că au stabilitate în legislația substanțială pentru că nimeni nu îndrăznește să-i contrazică. În rest, nu există coduri administrative pentru că este foarte greu să păstrezi neschimbată partea substanțială a dreptului administrativ. De aceea noi milităm pentru adoptarea codului de procedură și sperăm ca această discuție despre europenizare să fie un nou impuls pentru România.”

conferinta drept administrativ la fspac (2)

Luând cuvântul în deschiderea conferinței, decanul Facultății de Drept UBB Cluj, Florin Streteanu, profesor de drept penal, a făcut o paralelă cu un proiect de cod penal european: ”Nu sunt cel mai bine plasat în a vorbi despre importanța temei acestei conferințe. Cei care mă cunosc știu că domeniul meu, deși se atașează dreptului public, nu are de-a face cu dreptul administrativ. Trebuie să vă spun că atunci când mi-a vorbit Dacian despre ideea de a organiza această conferință și mi-a prezentat posibila temă, mi-am dat seama că nu m-am gândit niciodată la modul serios cât de european sau de europenizat este dreptul administrativ și am trăit în subconștient cu ideea că este mai puțin europenizat ca dreptul penal, care nici el nu a fost printre domeniile de preocupare predilectă a Uniunii Europene în prima parte a existenței.

Ulterior, încercând să văd despre ce e vorba legat de acest proiect de cod, nu putea să nu-mi vină în minte experiența similară pe care penaliștii au avut-o la începutul anilor 90 cu elaborarea acelui Corpus Iuris, care se vroia un mini-cod penal european. Dincolo de faptul că se centra pe infracțiunile care aduceau atingere intereselor financiare ale unităților europene, cum era atunci, ceea ce era foarte improtant era aspectul că prezenta și o parte generală. Aveam o reglementare la nivel european a unor instituții fundamentale care țineau de partea generală a codului. Din păcate acest proiect a eșuat și evident această experiență m-a făcut să mă întreb care este viitorul proiectului despre care veți discuta aici.

Lucrurile par a merge pe o traiectorie diferită și, așa cum spunea Dacian, sunt șanse mari ca acest proiect să nu cunoască soarta lui Corpus Iuris, ci dimpotrivă să devină un act normativ adoptat la nivelul UE. Nu putem decât să recunoaștem acest pas înainte pe care administrativiștii europeni l-au făcut și care cu siguranță va constitui un imbold pentru adoptarea unei reglementări la nivel național în materia procedurii administrative.”, a spus decanul Florin Streteanu.

În cadrul celor două zile ale evenimentului, vor avea prezentări profesori de drept administrativ de renume, atât din țară, cât și din străinătate.

Programul conferinței

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați!