Studenta de la Facultatea de Drept ”Dimitrie Cantemir”Cluj care a uimit cu prezentarea inedită a unui referat a fost profesoară de limba și literatura română la trei școli. Adriana Rus, în vârstă de 34 de ani, a absolvit Facultatea de Teologie Ortodoxă-Litere, a lucrat ca ziaristă, profesoară, în asigurări, la o bancă, iar acum este consultant financiar pe fonduri europene și studentă la drept la zi. ”Specializarea multiplă reprezintă în viața unui om șansa de a se pregăti pentru imprevizibilitatea viitorului”, spune fosta profesoară. Pe lângă toate acestea, este mama unui băiat de 14 ani.
În primul rând, de ce ai ales o astfel de prezentare la referatul tău, în care ai implicat și colegi?
Fiind in anul II, m-am gandit ca ar fi timpul sa propun o altfel de abordare a prezentarilor de referate, proiecte dintr-o viziune practica, interactiva si, de asemenea, pluridisciplinara. In anul II se presupune ca studentii de la o facultate de Drept stapanesc principii, concepte si instrumente juridice internationale ce garanteaza drepturile omului cu care pot lucra eficient in instrumentarea unui astfel de caz din mai multe perspective.
De asemenea, am incurajat implicarea colegilor pentru a-si exersa calitatile retorice, de dictie, de empatizare cu misiunea asumata intr-un complet de judecata, atuuri pe care ar trebui sa le aiba orice viitor magistrat sau jurist. Calitatea de student nu se limiteaza doar la a memora si a reproduce cunostinte juridice. Un student la Drept ar trebui sa-si dezvolte aptitudinile retorice, cultura generala, capacitatea de sinteza, celeritatea solutionarii cauzelor si o disciplina a muncii in echipa.
Cooptarea colegilor nu a fost una intamplatoare, ci una care se constituie ca un preambul pentru simularile de procese din anul III pe care facultatea noastra le organizeaza in fiecare an.
De ce cazul Kononov?
Pentru că este unul dintre cele mai complexe cazuri de Drept Internațional Public ce reunește instrumente juridice ale Dreptului Penal Internațional și majoritatea cunoștințelor de drept în general dobândite de studenți până la acest moment.
De asemenea, era o ocazie excelentă de a coopta și a antrena mai mulți colegi pentru a-și evidenția și descoperi aptitudini, competențe și de a-și înfrânge anumite temeri. A fost un experiment curajos de a sta în fața colegilor și de a-și prezenta opiniile argumentat, de a îmbrăca pentru prima oară roba de judecător, de a-și asuma un rol important.
Proiectul s-a constituit ca un preambul pentru simulările de procese din anul III și, de ce nu, pentru posibile colaborări cu studenții din anii superiori ai facultății – o șansă de a ne cunoaște colegii mai mari și de a face un schimb de experiență.
Cum a fost activitatea didactică, de ce ai renunțat și ce lucrezi acum?
Am lucrat 3 ani ca dascăl, predând limba și literatura română, o tradiție în familia noastra, în care majoritatea membrilor au activat în calitate de profesori sau doctori. Activitatea didactică m-a ajutat sa-mi îmbunătățesc abilitățile comunicaționale, empatice și de relaționare socială, să-mi conturez mai bine sarcina de a influența educația și dezvoltarea elevului.
Nu e ușor să fii dascăl în zilele noastre. Și profesorii au nevoie de o educaţie aparte deoarece ei trebuie sa fie un model pentru elevi, să-i inspire și să le lase o moștenire memorabilă. Între un profesor și un judecător există o legatură puternică, aceea a conștiinței datoriei, de influențare și de corijare a destinelor și de asemenea, a corectitudinii și spiritului dreptății.
A fost o experiență benefică, care mi-a dat energie. Am apreciat acest domeniu și mi l-am însușit timp de 3 ani printr-o formare continuă, participând la diverse activități, cursuri de specializare precum și la reuniuni în proiecte europene.
Am ales totuși să evoluez, să profesez și în alte domenii precum jurnalism, în calitate de reporter, asigurări, bancă, consultanță financiară pe fonduri europene, deoarece specializarea multiplă reprezintă în viața unui om șansa de a se pregăti pentru imprevizibilitatea viitorului. În prezent lucrez ca și consultant financiar în domeniul fondurilor europene.
Cum a fost experiența de ziaristă?
În prima studenție, în anul I, am lucrat în calitate de reporter la ziarul regional Transilvania Jurnal. Am considerat-o ca fiind primul meu contact cu realitățile sociale ale Clujului, redactând articole în sectorul învățământului și a sănătății.
O experiență care m-a învățat cum să intervievez, cum să sintetizez informații și cum să le transmit eficient publicului cititor. Am trait în acea perioadă viața reală a unui reporter care iese din redacție pe teren, fără internet sau telefon, luând contact cu autoritățile locale, participând la câte 5-6 evenimente într-o zi, încercând să obțină o știre corect documentată și conferind articolului o distincție editorială. Am învățat să fiu nu doar un bun reporter ci și un bun redactor.
Cum de ai ales să urmezi facultatea de drept și de ce la ”Dimitrie Cantemir”?
Este un vis neîmplinit de care n-am uitat. Consider că acum, în acest moment al vieții mele, sunt mult mai pregătită să primesc această experiență și mult mai conștientă de ceea ce îmi asum să devin. Orice viitor jurist sau magistrat ar trebui să parcurgă niște etape în formarea sa, scriindu-se și construindu-se temeinic, cu răbdare ca o carte cu final deschis. Și abia apoi să aleagă cine vrea cu adevărat să fie.
Faptul de a studia întâi Teologia nu a fost întâmplator. Mi-a pus baze puternice în cultura mea generală studiind Filosofie, Istorie, Morală, Dogmatică, Literatură Universală, Lingvistică, Limba Latină, preluând modelul marilor reformatori ai secolului al XVI-lea care au studiat atât Teologia cât și Dreptul, susținând vocația lor religioasă în spiritul dreptății.
Dreptul te ajută să te construiești, ca personalitate, ca individ, să te dezvolți continuu, nelimitat. Este o uriașă provocare pentru mine, o încununare a tot ceea ce am construit treptat în viața mea.
Am experimentat o facultate și un masterat în cadrul Universității Babeș-Bolyai. Cu toate acestea am ales, acum, alternativa.
Căutând o motivare pentru această alegere, diferența a facut-o curricula facultății, calitatea umană și umanistă a profesorilor și pregătirea excelentă a acestora, comunicarea eficientă între profesori și studenți, evenimentele organizate și gradul de implicare a studenților în activitățile diverse ale facultății.
Printre multitudinea de profesori ai facultății se regăsesc adevarate personalități în domeniul juridic, filosofic, economic care ne determină să ne dorim mai mult de la noi înșine, în fiecare zi.
Urmezi cursurile la zi, lucrezi și ai un copil. Cum îți împarți timpul?
Viața de familie te obligă să-ți manageriezi timpul cu multă atenție. Timpul poate deveni cel mai mare dușman al tău dacă nu îl prețuiești. Nimeni nu-ți dă înapoi timpul pierdut, nici măcar o secundă.
La fiecare final de săptămână, vineri, îmi stabilesc prioritățile, bugetul, programul, deplasările, materialele de studiu pe care vreau sa le parcurg anterior predării acestora, notând absolut tot într-o agendă. Câștigi timp știind exact ce ai de facut.
E important să ții ritmul pe tot parcursul unui semestru cu ceea ce ți se predă, cu seminariile, să citești pe cât posibil bibliografia cursurilor, să-ți fișezi manualele, să deprinzi tehnici personalizate de a învăța rapid și eficient.
Ca orice om, gătesc, fac menajul, piața, rezolv împreună cu fiul meu teme. Are o maturitate emoțională și asta îmi permite să colaborez foarte bine cu el în această perioadă care presupune o atentă disciplinare a programului.
Dacă nu reușesc să le fac pe toate, noaptea este un bun aliat. Când îți asumi un drum, îl duci până la capăt.
Ce vrei să devii după ce termini facultatea de drept și de ce?
Cu siguranță, țelul pe care deja l-am ales este unul greu de parcurs și de atins, dar mă reprezintă, pentru că un judecător e obiectiv și obligatoriu imparțial, e un cercetător al adevărului în fiecare probă, cuvânt sau gest al părților și neutru emoțional.
Acesta influențează destine, modifică și schimbă curente în societatea cu care are o permanentă relație, are o puternică cultură juridică nu doar cunoștințe juridice.
Un judecător ar trebui să știe că el nu soluționează doar dosare, ci este și un garant al drepturilor și libertăților oamenilor și are îndatorirea înscrisă în codul deontologic de a promova statul de drept.
Ce sfaturi ai pentru colegii tăi mai mici de la Drept, care sunt la prima facultate?
Pot alege să fie studenți la Drept și doar atat sau pot…
Să stăpânească eficient proprietatea termenilor juridici, să dobândească cunoștințe de limba latină, deoarece marea majoritate a sistemelor de drept actuale sunt fundamentate pe cele de Drept Roman.
Să se informeze cu privire la legi, să citească jurisprudență și de ce nu, să intre într-o sală de judecată cu codurile în geantă pentru a se familiariza cu atmosfera de acolo, cu procedurile folosite, să asculte pledoarii și sentințe, conturându-și astfel imaginea unui judecător sau a unui avocat . Eu fac asta încă din anul I.
Nimeni nu te va învăța cum să devii un jurist sau un magistrat bun, tu va trebui să găsești căile care te reprezintă și care te ajută să te dezvolți în profesia pe care vei dori s-o urmezi.
Să nu se plafoneze la manualele recomandate ca suport de studiu ci să treacă dincolo de bibliografie și de seminarii. Nimeni nu te oprește să citești în plus. E alegerea ta!
Să aibă o puternică cultură generală, să înțeleagă că Dreptul nu se limitează doar la coduri și legi ci se construiește în jurul filosofiei, religiei, moralei, psihologiei și a mișcărilor ideologice și culturale.
Facultatea de Drept ”Dimitrie Cantemir” este potrivită și din această perspectivă, oferindu-ne în programa universitară cursuri opționale și facultative care deschid orizonturi noi pentru majoritatea studenților: Filosofia, Morala Creștină, Etica, Istoria culturii și civilizației creștine, Psihologia Judiciară, Retorica. Ele ar trebui tratate cu maxim de seriozitate în special de către studenții care vor alege să candideze la examenul de admitere în Institutul Național al Magistraturii, unde una dintre probe este un interviu ce implică abordarea unor chestiuni de etică juridică și a cunoștințelor de cultură generală. Și nu numai.
Nu te poți pregăti pentru interviu înainte cu câteva săptămâni deoarece în fața comisiei vei fi tu, suma acțiunilor, valorilor tale și a tot ceea ce ai devenit până în acel moment iar asta nu se poate recupera tehnic într-un timp relativ scurt sau printr-un discurs forțat, construit în prealabil. Pregătiți-vă din timp!
În acest sens, e imperativ să explorezi cât mai multe posibilități și instrumente de dezvoltare puse la dispoziție sau descoperite de-a lungul anilor de studiu. Fiecare lectură esențială pierdută e un minus în educația unui student la Drept și în formarea lui ca OM. Nu irosiți timpul!
Să nu le fie teamă să vorbească, să pună întrebări, să iasă în față, să aibă inițiativă și curajul de a emite opinii pentru că acum e momentul să se dezvolte, să-și descopere calități și să-și corecteze slăbiciuni, exersându-și personalitatea în formare. Îndrăzniți!
Cunoscând doar teoretic cunoștințe de drept nu ne face nici macar buni dacă nu vom ști cum să le proiectăm eficient în practică. Să nu învețe pentru note ci pentru a înțelege. Nota limitează, performanța corect ințeleasă înalță. Învățați pentru voi!
Să se înconjoare de oameni de calitate, să fie selectivi și să folosească constructiv site-urile de socializare pentru că și acestea îi reprezintă și le poate conferi un capital de imagine pozitiv, nu doar unul de false aparențe. Construiți-vă ca oameni!